Az Iasz. 93.§-a az igazságügyi szerv, mint munkáltató kötelezettségévé teszi az igazságügyi alkalmazottakról, mint munkavállalókról való személyi nyilvántartás vezetését, azzal, hogy a központi személyi nyilvántartás feladatkörét az OBH látja el.
A személyi adatokat tartalmazó nyilvántartás adatkezelésének, adatfeldolgozásának célja az előbb említett törvényi kötelezettség adatkezelőre vonatkozó előírásainak teljesítése.
Az Iasz. rendelkezése alapján a járásbírósági (a fővárosban kerületi bírósági) és a közigazgatási és munkaügyi bírósági igazságügyi alkalmazottak személyi adatlapját a törvényszéken is nyilván kell tartani. Előbbi rendelkezés oka, hogy a járásbíróságok és a közigazgatási és munkaügyi bíróság nem önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, melynek egyik következménye, hogy e bíróságokkal szolgálati jogviszonyban álló igazságügyi alkalmazottak illetményének és egyéb javadalmazásának pénzügyi fedezete nem helyi szinten, hanem az érintett törvényszékek költségvetésében kerül biztosításra az ehhez kapcsolódó illetmény számfejtési feladatokkal egyetemben.
A bíróságokon és az OBH-ban az igazságügyi alkalmazottak személyi nyilvántartása papír alapon és elektronikus formában is megjelenik.
A személyi nyilvántartás személyes adatot, különleges adatot, bűnügyi személyes adatot és közérdekből nyilvános adatot tartalmazhat.
A személyi nyilvántartás vezetése során kiemelt figyelmet kell fordítani:
A papír alapú személyi nyilvántartás vagy más néven a személyi anyag lajstromozása és kezelése a bírósági ügyvitel szabályairól szóló többször módosított 14/2002. (VIII.1.) IM rendelet előírásainak és a bíróságok egységes iratkezeléséről szóló 4/2002. OIT szabályzatnak megfelelő elnöki ügyvitel szerint történik.
A bíróságokon minden igazságügyi alkalmazott önálló elnöki lajstromszámmal és névvel ellátott személyi anyaggal rendelkezik, mely adattartalma az Iasz. 93.§ (2) bekezdésében rögzítetteknek megfelel.
Az igazságügyi alkalmazottak kötelezettsége, hogy a nyilvántartott adataikban bekövetkezett változásokat (pl. névváltozás, gyermek születése) az (igazságügyi szerv részére haladéktalanul, írásban bejelentsék.
Az igazságügyi alkalmazottak a róluk készült személyi nyilvántartásban szereplő helytelen adatok helyesbítését bármikor, a munkáltatói jogkör gyakorlójától írásban kérhetik. Amennyiben az igazságügyi alkalmazottak személyi nyilvántartásukba történő betekintésük során jogellenesen nyilvántartott adatot észlelnek, szintén a munkáltatói jogkör gyakorlójához címzett írásos kérelmükkel azok törlését kérhetik.
A személyi nyilvántartásban szereplő helytelen adatok helyesbítését, valamint a jogellenesen nyilvántartott adatok törlését a munkáltatói jogkör gyakorlójának utasítására soron kívül el kell végezni.
Az igazságügyi alkalmazott jogosult a jogellenesen kért adatok közlését megtagadni.
Az igazságügyi alkalmazottak a róluk készült személyi nyilvántartásba, vagyis személyi anyagukba bármikor betekinthetnek.
E betekintési jogosultság kizárólag saját személyi nyilvántartásuk tekintetében illeti meg az igazságügyi alkalmazottakat.
A személyi nyilvántartásba való betekintésre jogosultak köre
Általános szabály szerint az igazságügyi alkalmazottak személyi nyilvántartásában szereplő adatairól tájékoztatás – a közérdekből nyilvános adatokon túl – nem (igazságügyi szerv részére kizárólag személyazonosításra alkalmatlan módon adható ki.
Az Iasz. rendelkezései alapján az igazságügyi alkalmazottak személyi nyilvántartását a szolgálati jogviszony megszűnését követő 50 évig meg kell őrizni.
A személyi nyilvántartás és annak részeként a személyi adatlap őrzése az OBH elnöke és a munkáltatói jogkört gyakorló vezető utasítása szerint történik. Az őrzésre vonatkozó jogszabályi és egyéb feltételek meglétének és betartásának felelőssége előbbi vezetőket terheli.
Az 50 év őrzési idő letelte után a személyi nyilvántartás nem selejtezhető, azt előzetes egyeztetés után az illetékes levéltárnak át kell adni.
Az előbbi felsorolás 4. pontja rögzíti a személyi adatlap nyilvántartási kötelezettségét.
A személyi adatlap a személyi nyilvántartás nélkülözhetetlen része. Az adatlapon feltüntetett adatok háttér-dokumentációját a személyi nyilvántartás tartalmazza.
A személyi adatlap tartalmát az Iasz. 2. számú melléklete tartalmazza.
A tananyag az ÁROP-2.2.16-2012-2012-0005 "A bírósági szervezetrendszer jogalkalmazásának javítása az ítélkezési tevékenység hatékonyságának fokozása érdekében" projekt keretében valósult meg.
![]() |
![]() |
![]() |